Metode
Konceptplakat

Konceptudvikling er en proces, der skaber helhed i forhold til de bedste idéer, der arbejdes videre med. Plakaten er god til at skabe overblik over de bedste idéer, og det visuelle format gør det let at fortælle og forklare andre, hvad I gerne vil.

SÅDAN GØR DU
Konceptudvikling sker ved at tage stilling til, hvilke produkter og aktiviteter der skal indgå i projektet. Inden du går til konceptplakaten skal du have udvalgt dine bedste idéer – brug gerne metoden prioriteringsgrid til det. Plakatens punkter, der skal udfyldes:
1

Hvad er konceptets titel? Titlen skal rumme den bærende idé og samtidig være fængende.

2

Beskrivelse af koncept. Hvilke produkter, aktiviteter, services og andet indgår i konceptet? Skriv idéerne på post-its, da de så er lettere at flytte rundt med, efter de er hængt op på konceptplakaten. Når de endelige svar er valgt, så skriv dem evt. direkte på plakaten, så den kan bruges som præsentationsmateriale.

3

Hvem er målgruppen? Hvilke brugere påvirkes direkte og indirekte af konceptet?

4

Hvilken effekt skal konceptet skabe hos brugerne? Skal konceptet skabe tryghed, overblik, effektivitet eller andet?

5

Hvem er konceptet partnere? Beskriv i forhold til finansiering, udvikling og implementering.

6

Hvem skal være ansvarlig for driften, og for den videre udvikling af løsningen efter den er implementeret?

7

Hvad skal der til før konceptet bliver en realitet? Kom med forslag til, hvad der skal til, for at konceptet kan realiseres.