Clicky

Når kunst handler om tal

Ofte træffer vi store beslutninger på baggrund af tal og henviser til dem som den skinbarlige sandhed. I praksis er anvendelse af tal mere kompleks. Overbygningsstuderende fra Kunstakademiets Billedkunstskoler har som del af kurset Kunst i kontakt fortolket de mange tal i regeringsgrundlaget i respons til et oplæg fra MindLab. Resultaterne er æstetisk selvsikre plancher, finurlig film, skrøbeligt silkepapirsværk og kompleks fotocollage. Kunstværkerne indgik i WorkingLab marts 2012 og præsenteres herunder, se bl.a. filmen Innovating Garden og læs hvordan Regeringsgrundlaget er blevet til Torskerognsgrundlaget. Se Kunstakademiet flotte årbog anno 2012, og deres omtale af MindLab

GEO JAGUNOV(F. 1984)

Nogle gange sker vækst på trods, som når ukrudt – eller blomster – vokser frem fra en stenmur. Planterne kunne være del af et søjledigram for vækstrater. Ideelt bruges forandringerne som visualisering af reel data, der viser vækst. Her vokser tingene op nede fra undergrunden. Kunstneren skriver: “Innovating Garden er et dynamisk program, som via data mapping synliggør udvikling af innovative og kreative erhverv i Danmark. En virtuel have, hvor planterne visualiseres og vokser efter forudbestemte algoritmer og ved løbene opdatering af data. Data er samlet igennem analyser og feltresearch, men er også user generated. Systemet kan kobles til diverse professionelle netværk. Rå data er automatisk efterbehandlet og struktureret. Branchernes/planternes struktur, dynamik og sammenhæng med andre planter er hurtig aflæselig. Rødder, stængel, blade og blomster præsenterer diverse aspekter, processer og styrker af en hel plante/branche. Plantedelene bliver til en slags syntetiske hieroglyffer, genkendelige tegn på makroniveau, som kan uddybes ved at man zoomer ind på dem. Det gør Innovating Garden til et analytisk redskab, men også et laboratorium, et sted som kan overraske mens den udvikler sig.”


Innovating Garden, af Geo Jagunov (f. 1984) Se filmen her.

ASTRID MARIE CHRISTIANSEN (F. 1981)

Fem plancher ligner grafiske fremstillinger af statistisk materiale, logisk bearbejdet og strategisk anvendt som del af en argumentation. Men det, som ligner en pædagogisk og redelig forklaring, viser sig at være abstraktioner, der leger med vores umiddelbare tiltro til forklarende plancher, der optræder som bilag og begrundelse i alverdens argumentationer. Kunstneren har, med et tilsvarende greb, fået os til at læse Regeringsgrundlaget med skærpet opmærksomhed i det hun har erstattet ‘Regering’ med ‘Torskerogn’ og ‘Danmark’ med ‘Tæppeland’. I kunstnerens version bliver det til … “Torskerognen fremlægger et seriøst program for en omfattende fornyelse af Tæppeland. Kun ved at stille nye krav til hinanden kan vi nå nye mål. Torskerognen vil styrke Tæppelands deltagelse i det europæiske samarbejde og vil derfor gennemføre en folkeafstemning i den kommende valgperiode om Tæppelands forbehold for de retlige og indre anliggende samt forsvarsforbeholdet. (…) Udsendte repræsentanter for Tæppeland fortjener den stærkest tænkelige støtte. Tæppeland kan og skal gøre en forskel.” s. 6 Læs hele Torskerognsgrundlaget her.

MATHILDE DUUS

Kunstneren skriver: “Tal er intet i sig selv. De er foranderlige og de forældes. Vi bruger tal til at måle, sammenligne og holde orden. Vi kan bedst se og forstå kvalitet og fremgang, hvis vi har målbare tal at forholde os til. Men tal er afhængige af deres kontekst – taget ud af sammenhæng mister de betydning. Det samme tal kan, med forskellig følgetekst, omfattes på flere mulige måder. Manipulerende. Det gør det svært tilgængeligt og svært at forstå. Uigennemsigtigt. Jeg har lavet et gardin til et af vinduerne i MindLab. Motivet kan kun ses om dagen, når lys strømmer igennem. Om aftenen, når det er mørkt udenfor, forsvinder det. Der et foranderligt forløb i gardinet. To grafer kommer langsomt frem sammen med lyset. De står frem uden forklaring. En konkret forståelse af graferne er svært tilgængelig. Omtrent umulig.”

 

Ud af sammenhæng, 200 × 113 cm, af Matilde Duus (f. 1983), silkepapir.

Desuden blev MindLab præsenteret for dette fine bonus værk, som dog ikke er en direkte respons. Men alligevel spændende i denne sammenhæng.

MALENE NORS TARDRUP

10.000 snapshots fra en rejse til Iran er omhyggeligt sat sammen til et persisk tæppe. Nuancerne forsvinder, detaljerigdommen bliver til et ordnet mønster. På samme vis bruges talværdier i systemer, der skal danne et billede af samfundet, så beslutningstagere kan bevare overblikket, velvidende at nuancerne forsvinder når borgerne sættes ind i et ordnet mønster. Når tusindvis miniaturefotos først er blevet til ét, og vi betragter det komplekse billedtæppe, er det svært at se det enkelte billede. På samme vis med borgerne, når borgerne allerede er optaget i en statistik. På denne vis minder kunstværket os om, at helheden er mere end delene hver for sig – og at delene måske aldrig kan betragtes isoleret, når de først er sat i system. Kunstneren siger om værket: “Mikrofotografierne fungerer som materiale mere end motiv, hvor motivet er grundlaget for det store billede. Som regel er det tal og systemer, der tæller – i hvertfald på afstand og til det hurtige overblik. I billedkonstruktionen forekommer der gentagelser, og nogle fotografier er helt udelukket, da alle fotos ikke var egnede til formålet. På samme vis kan man være tilbøjelig til at være selektiv i dataudvælgelse, når man laver statiske beregninger, så principperne for udvælgelsen måske foretages i forhold til det resultat, man helst vil se.”

 

Ægte Tæppe Fortælling (Nain), 130 × 195 cm, af Malene Nors Tardrup (f. 1974), tusindvis af miniaturefotos sat sammen til ét tæppe.

BAGGRUND: Kunstnere fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, Billedkunstskolerne, har tidligere skabt kunstværker i respons til Kommunernes Landsforening (KL), Butcher’s LAB CrossFit studio, Nota Bibliotek og Rigshospitalet, i det aftagerorganisationerne gav kunstnerne indblik i deres hverdag, virkelighed og udfordringer. Projektet er blevet i et samarbejde mellem Billedkunstskolerne og kunsthistoriker Line Rosenvinge. Mere her